Działalność atystyczna

Dla ósmoklasistów

Logowanie



JEvents Filter

Kalendarz szkolny

wrzesień 2019
P W Ś C Pt S N
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Legenda wydarzeń

Zmień wygląd kalendarza

default


Ćwiczenia


Ćwiczenia usprawniające mięsień okrężny warg PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
wtorek, 21 maja 2019 19:54

Ćwiczenia usprawniające mięsień okrężny warg są niezbędnym elementem terapii logopedycznej. Szczególnie przydatne są podczas obniżonego napięcia w obrębie artykulatorów, nieprawidłowej realizacji głosek F i W, ale także B, P, M. Poniżej kilka propozycji, które usprawnią wargi.

1. Zrób dzióbek z ust. Cmokaj.

2. Naprzemiennie ustawiaj usta do dzióbka i rozciągaj je w uśmiechu. Możesz też wymawiać na zmianę samogłoski I – U – I – U.

3. Nagryzaj dolną wargę górnymi zębami. Delikatnie masuj nimi wargę, tworząc buzię króliczka.

4. Dmuchaj na brodę.

5. Przytrzymaj dolną wargę zębami i mocno na nią dmuchnij tak, aby wypadła spomiędzy zębów.

6. Naśladuj cmokanie rybki.

7. Ułóż usta w kształt dzióbka i przesuwaj go naprzemiennie raz w prawo, a raz w lewą stronę.

8. Parskaj wargami jak koń.

 
Jak ćwiczyć słuch fonemowy PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
wtorek, 21 maja 2019 19:50

Słuch fonemowy (zwany również fonematycznym, fonologicznym, percepcją słuchową, słuchem mownym) to rodzaj słuchu odpowiadający za odróżnianie od siebie dźwięków mowy, sylab, słów lub wypowiedzi.

Warto pamiętać, że do prawidłowego rozwoju mowy niezbędny jest prawidłowo funkcjonujący słuch fizyczny, który odpowiada za słyszenie dźwięków. To właśnie za pomocą słuchu fizycznego dziecko uczy się mowy  od otoczenia i kontroluje własne wypowiedzi, wypowiadając dźwięki, słowa i zdania. Za odróżnianie ich od siebie (np. realizacji dźwięków S – SZ – Ś) lub ich identyfikację  (np. W – W) odpowiada słuch fonemowy.

Jak ćwiczyć słuch fonemowy? 5 propozycji!

1. Różnicowanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych

Pokaż dziecku, że niektóre głoski wymawiamy dźwięcznie, głośno (np. w, z, m, ź), a inne cicho, bezdźwięcznie (np. f, s, h, ś). Przyłóż dłoń do gardła i poczuj wibracje podczas głośnych i cichych dźwięków. A teraz popatrz – które z tych zwierząt jest głośne, a które cichutkie? One będą odpowiedzią na pytanie, czy to, co teraz powiem, jest głośne, a może ciche? Dźwięczne, a może bezdźwięczne? Zaczynamy: MMMM… ZZZZZ… FFFFF… SSSS…

2. Analiza sylabowa i głoskowa

Czyli dzielenie słów na sylaby! Proste? Bardzo! Aby uatrakcyjnić, wykorzystaj instrument, na którym będziesz wygrywać poszczególne sylaby. Możesz także z klocków układać tyle sylab, ile ma wybrane słowo. Jeszcze innym pomysłem jest wykorzystanie kredek i namalowanie tylu znaków, ile sylab ma dane słowo. Za proste dla Twojego dziecka? Wskazujcie, która sylaba jest na początku, która na końcu, a która w środku słowa!
To samo możesz zrobić dzieląc słowo na głoski.
Pamiętaj, aby zawsze rozpoczynać od prostych słów i stopniowo zwiększać poziom trudności.

3. Wyliczanki

Znowu wracają do mody! Entliczek pentliczek…. Wpadła bomba… Raz, dwa, Jasiu ma… Znasz inne? Warto znać wyliczanki, ponieważ kształtują i ćwiczą pamięć słuchową i poczucie rytmu, a poza tym ułatwiają podejmowanie wyborów. Czy uczenie się wyliczanek jest dla Twojego dziecka wyzwaniem? Warto stawić mu czoła!

4. Rymowanie

Jakie słowo rymuje się ze słowem buty: lasy czy druty? A jakie słowo rymuje się ze słowem kasa: trasa czy koty? Bawiąc się słowem nie tylko ćwiczysz słuch fonemowy, ale wzbogacasz zasób słownictwa oraz kształtujesz świadomość językową. Rymowanie to super zabawa, kiedy pozwolisz dziecku dokończyć wers w wierszu, który czytacie wspólnie.

5. Zagadki językowe


Od rebusów, łamigłówek, aż po łańcuchy słów! Odszukiwanie słowa w słowie, na przykład SŁOŃ w słowie SŁOŃCE. Tworzenie słów, które powstaną z dwóch osobnych, na przykład STO + NOGA. Łańcuchy słów, w którym każde nowe ogniwo rozpoczyna się tą samą głoską, którą kończy się wcześniejszy wyraz, na przykład: SOK – KINO – OKNA – ARBUZ…

 


Organizacja pracy szkoły

Zajęcia edukacyjne :

 

poniedziałek:  7.30 - 13.55

wtorek:        7.30 - 14.50

środa:           7.30 - 14.50

czwartek:      7.30 - 13.55

piątek:          7.30 - 13.55

 

Godziny pracy szkoły:

7.00- 15.00

Dziennik

Reklama

Programy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Aktualny Czas

Odwiedziło nas...

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj1068
mod_vvisit_counterWczoraj6898
mod_vvisit_counterTen tydzień1068
mod_vvisit_counterPoprzedni tydzień35140
mod_vvisit_counterTen miesiąc160773
mod_vvisit_counterPoprzedni miesiąc335674
mod_vvisit_counterWszystkich12056902

Aktualnie: gości 119 połączonych
Twoje IP: 34.236.170.48
 , 

Pogoda w regionie

Warszawa °C
Gdańsk °C
Olsztyn °C
Suwałki °C
  16.09.2019 Ferienhaus Ostsee
Copyright © 2011 Szkoła Podstawowa w Hejdyku. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Created by Adieu ®